Home Forums Dinosaur Related Discussions Dinosaur/J News & Discussions show review Verona, Nov 8, 2003

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    FlyingCloud
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    A review of the J solo show in Verona (Interzona), Nov 8, 2003

    …it’s all in Italian, so if one of you Italians out there maybe have some time… :? :!:

    http://www.generazionex.com :D

    :: J.Mascis ::

    Interzona – Verona Sabato 8 novembre 2003

    Questa è sicuramente una delle serate più attese della stagione, in cartellone J.Mascis, che con i suoi Dinosaur Jr ha fatto la storia dell’underground americano.
    Negli anni ottanta, insieme a band come Husker Du o Pixies, definiva le coordinate di quello che sarebbe stato, da li a qualche anno, il fenomeno Grunge.

    Ad aprire la serata sono chiamati i pesaresi Sprinzi, tra indie-rock ed emo. Convincono quando inseriscono melodie emozionali (da qui emo) a pezzi tirati, alla maniera dei primi Get Up Kids (uno dei gruppi emo americani di riferimento), ma annoiano nei troppi mid-tempo, perdendosi ai confini con il post-rock. Sul palco sono molto timidi e qualche imperfezione del batterista non aiuta certo a migliorare l’impatto.

    J.Mascis questa sera è solo, in braccio la fedele chitarra acustica. Ha un’aria da santone, si muove placido, dispensa qualche timido sorriso mentre, chino sulla sei corde, nasconde lo sguardo tra la folta chioma ormai bianca (il dinosauro non è più junior…) e la spessa montatura degli occhiali. Il locale è gremito per questa leggenda dell’underground.
    Le melodie oblique e malinconiche, marchio di fabbrica di Mascis, emergono più che in passato: stasera non si possono nascondere dietro a muri di chitarre e feedback, come ai tempi dei dinosaur jr; sono li, nude, vibrano nell’aria pronte a rapirti, pronte a insinuarti schegge di inquietudine nel cuore.

    L’ex dinosauro gioca molto sulle dinamiche del suono, sul contrasto piano/forte: è delicato nei puliti e violentissimo nei distorti, a volte sembra che ci siano due chitarre…ed infatti è così. Mascis, mentre suona, registra alcuni giri d’accompagnamento e li manda istantaneamente in loop (in pratica campiona se stesso), suonandoci poi sopra una seconda linea di chitarra.
    Quando preme il pedalino del del distorsore, si lancia in assoli dal suono cattivo, sporco, ipersaturo, spreme il manico fino agli ultimi tasti, con intensità, da Nei Young dell’underground si trasforma in Hendrix.

    Il pubblico accoglie calorosamente i classici dei Dinosaur Jr, non mancano, tra le altre, "Freak scene", terza, tra gli applausi o la più vecchia e malinconica "Little Fury Things", "The Wagon", da "Green Mind"(1991), il disco più scorrevole dei dinosauri o "Feel the Pain", singolo di "Without a Sound"(1994), risalente all’ultimo periodo della band. Nei bis estrae daL cilindro "Just Like Heaven" dei Cure, da "Kiss me Kiss me Kiss me"(1987), gli ’80 del pop-wave riletti da chi, allora, sperimentava ben altri suoni.

    andrea pontara

    #99265

    FlyingCloud
    Participant

    well, I sent it through the Google translation tool. I couldn’t figure out some parts, maybe a helpful Italian member could straighten this translation for us ???
    here is what I’ve got:

    Interzona – Verona Saturday November 8, 2003

    This is sure one of the evenings one has been waiting for this season, J.Mascis on the billboard, because with his Dinosaur Jr he has contributed to the history of the American underground. In the eighties, alongside with bands like Husker Du or Pixies, he defined the coordinates of what would have been, for some years, the Grunge phenomenon.

    To open the evening they are calls the pesaresi to you Sprinzi, between Indie rock and Emo. They convince when they insert melodic moves them (from Emo) to pieces pulls to you here, to the way of the first Get Up Kids (one of the American Emo reference bands), but theystage they are timid, and some imperfection of the drummer does not help to improve the impact.

    J.Mascis this evening is alone, in arm the faithful acoustic guitar. He has an air from santone, moves placid, pantry some timid smile while, chino on the six ropes, he hides the look between folta chioma by now the white hair (the dinosaur is not more junior…) and the thick montatura of glances at them.

    The premises is gremito for this legend of the underground. The oblique and melancholic tune, brand of the Mascis factory, emerge more than in passed: this evening guitars walls and feedback cannot be hidden behind, like to the times of Dinosaur Jr; they are knots, they vibrate in the air ready rapirti, ready insinuating to you schegge of restlessness in the heart.

    The former Dinosaur plays very on dynamics of the sound, on the contrast piano/forte: it is delicate in the clean ones and almost violent in the distorted ones, at times it seems that there are two guitars… and in fact is therefore. Mascis, while playing, records some turns of accompanyment and he instantaneously sends them in loop (in practical samples if same), playing to us then over a second line of guitar. When he presses the pedal of of the distortion, nozzle in assoli from the bad, dirty sound, ipersaturo, spreme the manico until the last keys, with intensity, gives In the Young of the underground is transformed in Hendrix.

    The crowd warmly receives the classics of Dinosaur Jr, does not lack, among others, "Freak scene", third, between the applause, or the oldest and melancholic "Little Fury Things", "The Wagon", from "Green Mind"(1991), the flowing "Feel the Pain", single of "Without a Sound"(1994), going back to the last period of the band. In the bis he extracts daL cylinder "Just Like Heaven" of the Cure, from "Kiss me Kiss me Kiss me"(1987), the ‘ 80 of the POP-wave riletti from who, then, experienced very other sounds.

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